Gå til hovedindhold

Bevægelsespolitik - vuggestue

Ser mere om Bevægelsespolitik for vuggestue i Sydmors Børnehus.

Indhold

    For at børnene er klar til udvikling/bevægelse skal de voksne give børnene omsorg, tryghed og nærvær.

    Glæden/motivationen ved at bevæge sig. Dette gælder både børn og voksne.

    Gøre brug af både ude- og inde miljøet, mens der arbejdes med bevægelse. Børnene deles gerne i små grupper.

    Arbejder bevidst med børnenes udviklingstrin. Vigtigt at personalet har en viden om børnenes motoriske udvikling, og har det ”hele” barn for øje. 

    At børnene oplever sig som en del af fællesskabet.

    Via måneds- og årsplaner tilbyder vi alsidige bevægelsesaktiviteter med udgangspunkt i de forskellige DGI – temaer.

    ”Alle børn skal have lyst, mulighed og interesse for livslang bevægelse”

    •    At der grines og det er sjovt.
    •    Glæde og begejstring hos børn og voksne
    •    De ældste børn fortsætter legen.
    •    At vi kan se en udvikling af børnenes færdigheder.
    •    Børn der mestrer.
    •    Røde kinder og pulsen stiger.
    •    Alle skal være med på deres eget niveau.
    •    At børnene bevæger sig hver dag.
    •    Børnene kommer med forslag til legeudvikling - Vi justerer os til børnene.
    •    Børnene tager initiativ til at lege.
    •    Børn lærer børn.
    •    At børnene efterspørger legen igen.
    •    Trygge børn
    •    Selvtillid/selvværd
    •    De små sejre

    LEG:
    De voksne er rollemodeller og tilpasser legen/aktiviteten, så det passer til det enkelte barn.
    Legen styrker barnets kropslige bevægelse og de sociale fællesskaber og gennem legen udvikler barnet også sit sprog.

    LÆRING:
    Der sker læring hele dagen, lige fra planlagte bevægelsesaktiviteter til de daglige gøremål. Eks. Vaske fingre, kravle op ad stigen.
    Barnet oplever læring i fællesskab med andre.
    De voksne har øje for nærmeste udviklings zone og tilrettelægge derefter.
    Børnene oplever succes – ”Jeg kan”.
    Vi tilbyder et læringsrum med tid til den enkelte, tryghed og omsorg.

    BEVÆGELSE:
    Vi bruger bevægelse med børnene gennem hele vores dagligdag, fx på legepladsen, i multisalen og gennem musik og dans.
    Gennem bevægelsesglæden udvikler barnet sine motoriske færdigheder som f.eks. krybbe, kravle, hoppe og at lære at gå.

    UDVIKLING I FÆLLESSKAB:
    Barnet oplever bevægelsesglæde i fællesskab med andre. Eks. Multisal, sang/musik, ture ud af huset.

    De små spejler sig i de store, når der igangsættes aktiviteter. Børnene følger hinandens og de voksnes initiativer.

    Børnene udvikler deres motoriske færdigheder i samspil med andre.

    De voksne guider og vejleder børnene i aktiviteterne, og tilpasser det til børnenes alderstrin og gruppestørrelse.

    LEG:
    Sange med bevægelse, sanglege, gynger, boldbassin, legeplads, skov, sandkasse, legehus, scooter, tumlelege, leg i multisal, på gulvet med puder, fællesskab med børn og voksne. Wizefloor. Tarzanbane. Klatrevæg. Bevægelsesgang.
    LÆRING:
    Har lært en leg, som de ældste børn videregiver til andre, sanglege/fagter sange, selv kravle op på puslebordet, billeder ved pusleplads, tage tøj af og på, spise selv, massage, lære at krybe/kravle. Lærer at kravle op i barnevognen
    BEVÆGELSE:
    Multisal, legeplads, snurre rundt på kontorstole, løb op og ned af bakker(skoven), gåtur, cykle, løber. Trille ned af bakker, trække hinanden på tæpper, kravle, løbe, trille, hoppe på gruppen og ude, tumler i puder, sang og musik, danser, massageleg, cykler, boldlege.
    Grupperummene indbyder til bevægelse.
    UDVIKLING I FÆLLESSKAB:
    Lære af hinanden, hjælpe hinanden, spisesituationen, skovtur, løb ned af bakker, hoppe på madrassen, leg, samling, sang og musik fast en gang ugentligt, synge, gåtur. Multisalen.

     

    De voksne skal være aktiv deltagende og lever sig ind i legen. De voksne skal være positive, nærværende og udstråle glæde.

    Børn og voksne følger hinandens initiativ. Legen eller aktiviteter justeres i forhold til børnenes udspil og dermed deltager flere børn.

    Børnene lærer og får lysten til at fortsætte legen eller aktiviteter i fællesskab. Børnene er med på deres præmisser og oplever det som værende sjovt og hyggeligt i samspillet med hinanden.
     
    Når vi gennem børnenes kropssprog kan se og mærke deres glæde ved at mestre tingene. De små børn afspejler sig i de større børn, som deltager aktivt.

    De voksne spiller en stor rolle i forhold til børnenes engagement og er med til at skabe gode rammer for børnenes bevægelse. bl.a. når børnene skal løbe, danse, trille mm. Samtidig har de fysiske rammer på stuerne en stor betydning for at kunne udvikle børnene motorisk.

    Børnene er med på deres eget niveau, uanset udviklingstrin, og de voksne har øje for zonen for nærmeste udvikling. Der gives plads til det enkelte barn, samt børnenes motoriske færdigheder styrkes og udvikles.

    De voksne indgår i daglig kontakt med forældrene, hvor eksempelvis dagligdagens aktiviteter uddybes, så der skabes sammenhæng 
    mellem institution og hjem.

    Børnene er medbestemmende og igangsætter lege/aktiviteter, de har kendskab til og interesse for.

     

    Smittemodel, Månedsplan, AULA, Facebook. Vi bruger opslagstavlen, foto, billeder. Læringsblomst, skema til handling. Observationer og iagttagelse.

    Tages løbende op på teammøde, gruppemøder og personalemøder.

    Opslagstavlen for forældrene, Facebook, hjemmesiden, månedsplanen, italesætte (fortælle eksempler), Billeder – video – plancher.  Nyhedsbreve. Læringsblomst. Dokumentation på gruppen.

    Avisomtale, Facebook, hjemmesiden, Nyhedsbreve, samarbejdet med idrætsforeningen, samarbejder med sundhedscentret og det øvrige lokal samfund.