Gå til hovedindhold

Bevægelsespolitik - børnehave

Se mere om Bevægelsespolitik for børnehaven i Sydmors Børnehus.

Indhold

    Glæden/motivationen ved at bevæge sig. Dette gælder både børn og voksne.

    Rummeligheden i børnehaven:
    Gøre brug af både ude- og inde miljøet, mens der arbejdes med bevægelse.
    Accept af, at vi er forskellige og ikke nødvendigvis gør og kan tingene på samme måde. Dette gælder både børn og voksne.

    Sociale relationer:
    Selvværd/selvtillid
    Vi har fokus på fællesskaber og relationer, i arbejdet med bevægelse.

    Via måneds- og årsplaner tilbyder vi alsidige bevægelsesaktiviteter med udgangspunkt i de forskellige DGI-temaer.

    ”Alle børn skal have smag for livslang idræt”

    • At der grines og det er sjovt.
    • Glæde og begejstring hos børn og voksne
    • Børn der fortsætter legen.
    • Når vi kan se en udvikling hos børnene af deres færdigheder.
    • Børn der mestre og kan forklare de andre legen.
    • Røde kinder og pulsen stiger.
    • Alle er med på hver deres niveau.
    • Børnene kommer med forslag til legeudvikling.
    • Børnene tager initiativ til at lege.
    • Børn lærer børn.
    • Når de efterspørger legen igen.
    • Være en del af et fællesskab.

    LEG:
    Vi har fokus på både planlagte og spontane (frie) lege. Gentagelse af lege. Introducere børnene for ”gamle lege” (fx hinke, sjippe, banke bøf mv). Sociale relationer styrkes gennem leg. De voksne er opmærksomme på at være skiftevis styrende, deltagende og observerende i lege.

    LÆRING:
    Gennem leg og bevægelse i fællesskabet lærer barnet at acceptere forskellighed samt at kende egne og andres grænser. Ved at vi støtter barnet i ”at lære” de sociale spilleregler, udvikler barnet dannelse.
    Det er vigtigt, at personalet har zone for nærmeste udvikling for øje, da succesoplevelser vil udvikle selvværd og selvtillid hos børnene. Hermed er det også vigtigt, at vi som personale arbejder i de 3. læringsrum, hvor man henholdsvis går foran barnet, ved siden af barnet og bagved barnet.
    I det store hele er det vigtigt, at læringsmiljøet er det rette. Børnene skal have mulighed for at komme i Flow. Der skal være mulighed for at prøve sig selv af. Men samtidig skal der være et læringsrum, der indeholder tryghed og genkendelighed for at barnet udvikler sig.


    BEVÆGELSE:
    At børn og voksne bruger kroppen hver dag og at vi får pulsen op og ned både ude og inde. Ved planlagte og spontane aktiviteter bestræber vi os på at tilbyde alsidige aktiviteter for kroppen og sanserne.

    UDVIKLING I FÆLLESSKAB:
    Alle børn har mulighed for at indgå i sociale relationer og i fællesskabet med de kompetencer, som det enkelte barn besidder.
    Eksempler på fælles oplevelser og arrangementer: motionsdag, musical for de ældste børn, sommerfest, ”Fredagsrock” og MGP-fest.

     

    LEG:
    Sange med bevægelse, sanglege, gynger, boldrum, legepladser, skov, Åen, sandkasse, legehus, cykler, leg med stole, tumlelege, fluesmækker/balloner i multisal, på gulvet med puder, fællesskab med børn og voksne. Wizefloor. Bevægelsesgang. Bygge huler    

    LÆRING:
    Har lært en leg, som barnet videregiver til andre, sanglege/fagter sange, selv kravle op på puslebordet, tage tøj af og på, spise og smører selv, ”dukseordning”,  hopper navne og tal, fodbad(massage), aktivitet tavler på væggen, Wizefloor.


    BEVÆGELSE:
    Multisal, legepladser, snurre rundt på kontorstole, jorden er giftig, løb op og ned af bakker(skoven), gåtur, cykle, fodbold, løber. Trille ned af bakker, trække hinanden på tæpper, kravle, løbe, trille, hoppe inde og ude, tumler i puder, sang og musik, danser, massageleg, cykler. Wizefloor. Rutsjebane, motorikkasse, mange motorikredskaber    UDVIKLING I 

    FÆLLESSKAB:
    Indkøb hos købmanden, gåture, bærer varerne,
    Lære af hinanden, hjælpe hinanden, spisesituationen, skovtur, løb ned af bakker, hoppe på madrassen, leg, samling, tur med madpakker, oplæsning med fokus på bevægelse, sang og musik fast en gang ugentligt, synge, gåtur. Wizefloor. Hoppeline/action kid.

    De voksne er rollemodeller og engagerer sig i legene. Børnene kan hermed spejle sig.


    De voksne har forberedt aktiviteten, så aktiviteten matcher zonen for nærmeste udvikling. Det tilstræbes at børnene oplever at komme i flow.
    Når der er sået et frø og vi oplever børn, der har det sjovt i legen og evt. videreudvikler legen.

    Børn der efterspørger at vende tilbage til samme sted – samme leg.
    Når vi har ramt flowet, skal vi være obs for at videre udvikle bevægelseslegene. 
    De lidt ældre børn er rollemodeller.

    Huset, legepladsen og området er indbydende til bevægelse og leg.
    Der er voksne, der hele tiden overvejer, om der er en grund til at sige ”nej” til bevægelse/vilde lege.

    Vi husker at informerer via AULA og opslagstavlen.
    Børnene støttes i deres bevægelser. Personalet justerer sig efter børnene.
    Engagerede voksne der forsøger at få så meget bevægelse ind som muligt både ude og inde.

    7 kanten, smitte modellen, billede-dokumentation, Facebook, AULA, månedsbrev. Børnetegninger, læringsblomst, skema til handling og børneudsagn.

    Tages løbende op på teammøde og personalemøder.

    Opslagstavlen for forældrene, Facebook, hjemmesiden, månedsplanen, italesætte (fortælle eksempler), Billeder – video – plancher.  Nyhedsbreve. Læringsblomst. 

    Avisomtale, Facebook, hjemmesiden, nyhedsbreve. Samarbejdet med den lokale idrætsforeningen.